up.p30day.com آموزشی

 

آموزشی

این وبلاگ هدیه به همه ی عزیزان هم وطن و جوانان عزیز

آموزش سرچ گوگل
ساعت ٧:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٢/٥  

 

Cache:
استفاده از کلمه کلیدی Cache   قبل از نام یک سایت در گوگل باعث میشود تا آخرین ورژن ذخیره شده آن سایت در سرورهای گوگل

به ما نمایش داده شود برای آموزش بهتر به مثال زیر توجه کنید

cache:   cache:www.mysite.com   

 

***

Link:

جهت پیدا کردن سایت هایی که به سایت یا وبلاگ ما لینک داده اند از کلمه کلیدی link  قبل از آدرس سایت خود استفاده میکنیم

link:www.mysite.com   

البته این روش همیشه همه تعداد سایت ها را ب هما نمایش نمیدهند برای به دست آوردن دقیق تر این نتیجه باید از سرویس هایی که گوگل در اختیار صاحبانت سایت قرار میدهد استفاده کنیم

 

***

 

Related:

از این کلمه کلیدی برای به دست آوردن سایت هایی که از نظر محتوا شبیه به سایت ذکر شده میباشند مورد استفاده قرار میگیرد
مثال :

related:www.mysite.com   

info:

 

برای بدست آوردتپن اطلاعاتی در مورد سایت ذکر شده به نقل از گوگل

info:www.mysite.com   

***

 

site:

با استفاده از این روش میتوان کلمه مورد نظر را نه در همه سایت ها بلکه در سایت ذکر شده  جستجو کرد  به جای myword کلمه یا کلمات مورد نظر و به جای mysite سایتی که میخواهیم در آن جستجو کنیم قرار میدهیم

site:www.mysite.com myword   

***

 

allintitle:

استفاده از این کلمه قبل از کلمات مورد نظر ما برای جستجو سبب میشود تا گوگل سایت هایی را برای ما لیست کند که آن کلمه یا کلمات در عنوان سایت ها به کار رفته باشد

allintitle:word1 word2 word3   



کلمات word1 word2 word3 در عنوان سایت ها جستجو میشوند .

 

***

 

Intitle:

استفاده از این کلمه قبل از کلمات مورد نظر ما برای جستجو سبب میشود تا گوگل سایت هایی را برای ما لیست کند که آن کلمه یا کلمات در عنوان و همچنین در متن  سایت ها به کار رفته باشد

 

مثال :

intitle:word1 word2 word3

جستجوی word1 در قسمت عنوان و word2 و word3 در عنوان و متن سایت ها.


***

Allinurl:


allinurl:   allinurl:word1 word2 word3   


گوگل در این روش کلیه سایت هایی که در آدرس آنها URLکلمات مورد نظر ما به کار رفته را لیست میکند.


***


inurl:

 

inurl:   inurl:word1 word2 word3   


جستجوی word1 در آدرس سایت ها و بقیه کلمات در قسمت آدرس و متن سایت ها.


***


filetype:

 

اگر به دنبال فایل هستید با این روش میتونید فایل هایی که پسوند خاصی دارند را جستجو کنید.مثلا  filetype:doc  به دنبال فایل های doc میگردد. مثال :

  filetype:myfiletype   

intext:


   intext:word1 word2   


با این روش گوگل تنها در متن سایت ها به دنبال کلمات میگردد و از سرچ در عنوان و آدرس سایت ها صرف نظر میکند.

***

 

 

 

 

جستجوی هوشمند :

 با اضافه کردن ~ به قبل از واژه‌ی مورد نظرتون به گوگل این امکان رو می‌دین که مترادف‌های واژه‌ی بعد از ~ رو هم جستجو بکنه.

مثلا:
Textpattern ~Guide علاوه بر guide واژه‌هایی مثل tips, tutorial و ... رو هم مورد جستجو قرار می‌ده.


***

 معنی یک واژه:

 

 اگه به دنبال تعریف یا معنی یک واژه می‌گردید کافیه قبل از اون واژه بنویسید :define
مثلا:


define:tryst


***


جستجو میان یک بازه از اعداد: برای این کار کافیست (عدد دوم+..+عدد اول) را بنویسید.

مثلا:


MP3 player $99..300 با این کار گوگل به دنبال MP3 playerهای بین ۹۹ تا ۳۰۰ دلار می‌گرده!

 

***


عدم جستجو در سایت‌های +۱۸: برای این کار کافیه قبل از واژه‌ی مورد نظر بنویسین :safesearch
مثلا:

 

safesearch: education



جستجو برای reviewهای یک فیلم: برای این کار باید اسم فیلم رو بعد از :movie بنویسین.
مثلا:


movie: The Piano



:location

جستجو در میان مقالات خبری یک منطقه‌ی خاص: [مکان:location واژه‌ی مورد نظر]
مثلا:
love location:Iran

جستجوی خبر در یک منبع خاص: [منبع:source واژه‌ی مورد نظر].
مثلا:
Iran source:CNN


دوست عزیز از دادن پاسخ به سوالات شما معذورم : آموزش سرچ گوگل
 
روش جستجو در گوگل
ساعت ٧:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٢/٥  
 

روش جستجو در گوگل

امروزه موتورهای جستجوی زیادی برروی شبکه وب فعال هستند که هر یک شیوه جستجوی خاص خود را دارند و براساس آن به جستجوی سایتهای مورد نظر شما می پردازند.

 

برخی از کاربران کامپیوتر در داخل شرکت و تعدادی از خوانندگان نشریه در تماس با ماهنامه پرسش های متعددی در زمینه اینترنت و شیوه کاربرد آن این پدیده مطرح کرده و خواسته اند تا مواردی از نکات آموزشی در این بخش را در صفحات مجله ارایه دهیم. یکی از این موارد، چگونگی جستجو در شبکه گوگل،(google) است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. نکات تفصیلی و آموزشی بیشتر را در مقاله های پیاپی دیگر و در شماره های آینده ملاحظه خواهید کرد.

اینترنت فناوری مرز ناشناسی است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده می شود. هم اکنون میلیاردها سایت بر روی این شبکه وجود دارد و در هر5 ثانیه نیز یک سایت به آن افزوده می شود. این دنیای مجازی آنقدر بزرگ شده است که دیگر کاربران بدون استفاده از موتورهای جستجو قادر به بهره مندی از آن نیستند و بدین ترتیب، روز به روز اهمیت استفاده از موتورهای جستجو بیشتر می شود. اما همان اندازه که این موتورها مفید هستند در صورت ناآشنا بودن با شیوه درستِ کار با آنها می توانند خسته کننده هم باشند.

امروزه موتورهای جستجوی زیادی برروی شبکه وب فعال هستند که هر یک شیوه جستجوی خاص خود را دارند و براساس آن به جستجوی سایتهای مورد نظر شما می پردازند.

یکی از پرکاربردترین و مفیدترین موتورهای جستجو، گوگل نام دارد که این روزها جام پیروزی را از دیگر رقبا ربوده است و روز به روز برتعداد کاربران خود می افزاید. بدون تردید شما هم حداقل برای یکبار گذرتان به www.google.com خورده است و صفحه ساده و در عین حال پرقدرت این جستجوگر را دیده اید. جستجوگری که با پشتیبانی از زبان های مختلف دنیا کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. و شاید همین پشتیبانی از زبان فارسی است که در میان ایرانیان نیز از اقبال خوبی برخوردار شده است. در این مقاله می کوشیم تا ضمن آشنایی با نحوه صحیح کار با این جستجوگر کارایی بهره مندی از آنرا نیز بالا ببریم.

برای جستجوی یک موضوع در گوگل کافی است که چند کلمه توصیفی و اصلی موضوع را در نوار مربوط تایپ کنید و سپس کلیدEnter را فشار دهید و یا اینکه روی دکمه Search که در جلوی نوار جستجو تعبیه شده کلیک کنید، تا به لیستی از وب سایتهای مرتبط با موضوع دست یابید.

از آنجایی که گوگل وب سایتهایی را فهرست می کند که»همه« کلمات مورد جستجوی شما در آن باشند، باید سعی کنید تا در نوار جستجو، کلماتی را وارد کنید که اساسی تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافی بپرهیزید تا نتایج جستجو به آنچه که شما می خواهید نزدیکتر باشند.

● کلمات اصلی تر را بنویسید

همانگونه که گفته شد برای بهتر نتیجه گرفتن از جستجو، لازم است کلمات اصلی را در نوار جستجو وارد کنید. برای اینکار هر قدر که

می توانید، موضوع جستجو را ریزتر و معین تر کنید. برای مثال به جای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید»نقاش« بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلاً بنویسید»پیکاسو« یا اینکه به جای »اتومبیل« بهتر است بنویسید»پژو« و ...

همچنین کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیح درباره آنها بیشتر باشد. مثلاً به جای نوشتن»گذراندن یک شب خوب در تهران« بهتر است تایپ کنید: » هتلهای تهران«.

● از آوردن حروف اضافه خودداری کنید

گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهایی را فهرست می کند که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمه پیوند دهنده »و« استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که وارد کردن کلماتی مانند در، به، و... برنتیجه جستجو تاثیر خواهد گذشت، بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال به جای تایپ کردن»گذراندن تعطیلات در شمال« بهتر است تنها بنویسید:»تعطیلات شمال«.

خود گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و واژه هایی همچون»کجا« و »چطور« را از کلمات مورد جستجو حذف می کند. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می شوند و تاثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش می دهند.

● حروف بزرگ و کوچک فرق نمی کنند

گوگل نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیست. در حقیقت همه حروفی که به لاتین در نوار جستجو تایپ می کنید، به حروف کوچک تبدیل خواهند شد. برای مثال نتیجه جستجوی(PaRsOiLcO) و(Parsoilco) و

(Pars Oil Co) یکسان خواهد بود.

● جستجوهای طبقه بندی شده

با همه این توضیحات اگر مایلید که نتایج جستجوهای شما دقیق تر و علمی تر باشند، بهتر است سری هم بهdirectory.google.com بزنید. در این آدرس فهرستی از سایتهای اینترنتی با توجه به موضوعات آنها موجود است. مثلاً اگر دنبال سایتی در مورد سیاره زحل هستید، می توانید با رفتن به شاخهScience و زیر شاخه Astronomy به زیر شاخهSaturn دست یابید. همچنین اگر در مورد خودرویSaturn جستجو می کنید، می توانید سایتهای مرتبط با آنرا در شاخه Automotive بیابید.

● جستجوی پیشرفته

در جلوی نوار جستجوی گوگل گزینه ای با عنوان»جستجوی پیشرفته« یا»Advanced Search« وجود دارد. با کلیک کردن روی این گزینه وارد صفحه ای با همین نام خواهید شد. در این صفحه شما می توانید با بکار بردن روش های خاصی، دقت جستجو را افزایش دهید.

علاوه بر این تنظیمات، گوگل از یک سری عملگرها نیز برای محدود کردن جستجوها بهره می برد. شما بدون رجوع به قسمت جستجوی پیشرفته و با دانستن این عملگرها می توانید عمل جستجو را هرچه سریعتر انجام دهید. در زیر به توضیح برخی از این عملگرها می پردازیم.

▪ عملگر+

همانگونه که قبلاً گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که اینگونه کلمات حتماً مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت»+« در جلوی آنها مطمین شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از علامت»+« یک فاصله(space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید).

راه دیگر دقیق کردن گوگل در جستجوی کلمه ای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (" ") قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم داستان جنگ ستارگان1 (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل حرف I را مورد جستجو قرار نمی دهد مگر آنکه آنرا بصورت

Star Wars” “Episode+ I و یا Star Wars Episode I”” تایپ کنیم.

▪ عملگر-

برخی اوقات ممکن است شما دنبال کلمه ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه»bass« در ماهیگیری به معنای

»ماهی خالدار« است و در موسیقی به معنای» صدای بم«. برای حل اینگونه مشکلات می توانید از عملگر»-« استفاده کنید تا گوگل به دنبال سایتهایی بگردد که کلمه بعد از این عملگر در آنها اشاره شده است.(دقت کنید که قبل از علامت»-« یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید). در مثال بالا می توانید بنویسید:bass- music.

▪ عملگر~

گاهی ممکن است شما فقط به دنبال کلمه ای خاص نباشید و بخواهید که به دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید»کیفیت غذا« در نتیجه، سایتهایی ظاهر خواهند شد که کلمه»کیفیت« و کلمه»غذا« در آنها وجود داشته باشد. حتی ممکن است که این دو کلمه اصلاً بهم ربط نداشته باشند. اما اگر تایپ کنید»~کیفیت~غذا« گوگل دنبال سایتهایی

می گردد که درباره کیفیت غذاها نوشته باشند.

▪ عملگر""

همانگونه که قبلاً نیز گفته شد، برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل(نه بصورت کلمات جدا از هم بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن

(" ") قرار داد.

▪ عملگر»یا«

گوگل از یای منطقی پشتیبانی می کند. بدین معنا که اگر دنبال کلمه ای خاص یا جای آن کلمه ای دیگر به جای آن کلمه می گردید، می توانید در بین این دو کلمه از »یا« استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید»تعطیلات در شیرازیا اصفهان«، آنگاه گوگل دنبال سایتهایی می گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.

▪ عملگرSITE

اگر می خواهید که عمل جستجو در سایت بخصوصی انجام گیرد،

می توانید پس از وارد کردن کلمه مورد نظر عملگرSite: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید.

▪ عملگر..

برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدوده خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدوده عددی مورد نظر بهره بگیرید. مثلاً اگر به دنبال DVD Player های با قیمت250 تا350 دلار می گردید، بایستی اینگونه درخواست خود را اینگونه بیان کنید:DVD Player $250..350 (توجه داشته باشید که بین دو نقطه عملگر هیچ فاصله ای نباشد).

▪ صفحه نتایج جستجو

صفحه نتایج جستجوی گوگل چه به فارسی و چه به انگلیسی را می توان به16 قسمت تقسیم کرد که در زیر به شرح مختصر هر یک از آنها می پردازیم:

1) با کلیک روی هر گزینه از لینک های بالایی گوگل، مشخص می کنید که در چه زمینه ای می خواهید جستجو کنید، سایتها، تصاویر، خبرها، گروهها و...

20 دکمه Search یا جستجو برای شروع عمل جستجو بکار می رود. به جای بکار بردن این دکمه می توانید کلیدEnter را فشار دهید.

3) لینکAdvanced Search یا جستجوی پیشرفته شما را به صفحه تنظیمات پیشرفته جستجو می برد.

4) کادر جستجو برای تایپ کردن کلمات مورد جستجو بکار برده

می شود.

5) لینک Preferences یا تنظیمات شما را به صفحه تنظیمات گوگل می برد تا در آنجا مشخص کنید که می خواهید در هر صفحه نتایج جستجو چه تعداد سایت فهرست شود، و یا اینکه زبان مورد استفاده چه زبانی باشد و ...

6) نوار آبی رنگ، نوار آمار است که آمار تعداد سایتهای یافته شده و مدت زمان جستجو را نشان می دهد.

7) Tip ها توضیحات کوتاهی هستند که شما را برای جستجوی بهتر راهنمایی می کنند.

8) گوگل دارای منابع اطلاعاتی متنوع و ویژه ای است که براساس تجربه جستجوی کاربران مختلف جمع آوری شده اند. اغلب این منابع به جستجوی شما نزدیکتر است و در بالای نتایج جستجوها قرار می گیرند. گوگل برای گرفتن نتیجه بهتر، شما را به دیدن منابع اطلاعاتی خودش دعوت می کند. برای مثال در شکلی که آدرس مناظر کوهها مورد جستجو قرار گرفته است گوگل کاربر را به دیدن قسمت Local Search خود دعوت می کند تا در آن قسمت به نتایج واقعی تری از آنچه که می خواهد برسد.

9) در قسمت نتایج جستجو، اولین چیزی که می بینید عنوان صفحه ای است که کلمات مورد نظر در آن یافته شده است. گاهی اوقات در این قسمت یک آدرس اینترنتی قرار می گیرد که به معنای بدون نام بودن صفحه مورد نظر است.

10) پس از عنوان سایت، قسمتهایی از سایت که کلمات شما در آن یافته شده اند، بصورت خلاصه آورده می شوند. این متن کوتاه به شما این امکان را می دهد تا قبل از کلیک کردن روی عنوان آن و دیدن محتویات سایت بینید که آیا این صفحه کاملاً مطابق با خواسته شماست یا نه.

11) این بخش شامل آدرس سایتی است که کلمات درآن یافته شده اند.

12) بخش بعدی اندازه یا سایز متنی قسمتی از سایت را که متن مورد نظر شما در آن یافته شده است نشان می دهد. در برخی موارد این اندازه دیده نمی شود.

13) اگر به هر دلیلی با کلیک کردن برروی عنوان سایت و یا آدرس سایت، قادر نیستید که محتویات آنرا ببینید، می توانید با کلیک کردن برروی گزینه Cachedیا نسخه ذخیره شده، همان سایت را از روی سِرور گوگل ببینید، (لازم به توضیح است که گوگل قسمتهایی از برخی سایتها را برای دسترسی و جستجوی سریعتر برروی سِرور خود ذخیره می کند. شما با کلیک کردن روی این گزینه می توانید به قسمت های ذخیره شده روی سرور گوگل دسترسی پیدا کنید.)

14) با کلیک روی گزینه Similar Pages یا صفحات مشابه جستجوگر گوگل شما را به سمت صفحاتی شبیه به صفحه یافته شده راهنمایی می کند.

15) وقتی که گوگل کلمه مورد نظر شما را در یک سایت در چند صفحه پیدا می کند، ابتدا صفحه ای را که به در خواست شما نزدیکتر است می آورد و سپس صفحه دوم را بصورت فرو رفته نشان می دهد.

16) اگر در یک سایت در بیش از دو صفحه کلمات مورد نظر شما یافته شوند، بایستی برای دیدن صفحات سوم به بعد روی شماره صفحه های پایین نتایج جستجو کلیک کنید.

ماهنامه نفت پارس


دوست عزیز از دادن پاسخ به سوالات شما معذورم : vروش جستجو در گوگل